Είναι ωραίο να «ταράζεται» η καθημερινότητά σου από απρόσμενες ειδήσεις. Και να πέφτουν τα γαλόνια του αλαζόνα ηγεμόνα, που φοράνε δημοσιογράφοι που μπορούν να στρεβλώνουν και να καταστρέφουν προσωπικότητες (φυσικά η αναφορά γίνεται για την τραγουδίστρια που σύρθηκε από τα κανάλια, παρά την ιδιαιτερότητά της, και τελικά κατέληξε στο ψυχιατρείο).Από τις πλέον ενδιαφέρουσες -αν και άχρηστες- ειδήσεις της εβδομάδας, ήταν η αποκάλυψη του μυστικού πίσω από το κομμένο αφτί του Βίνσεντ Βαν Γκογκ.
Σύμφωνα με το βιβλίο «Στο αφτί του Βαν Γκογκ: ο Πολ Γκογκέν και ο όρκος της σιωπής», ο ιδιόρρυθμος ζωγράφος έχασε το αφτί του κατά τη διάρκεια καυγά με τον Πολ Γκογκέν, ο οποίος με το ξίφος του ξερίζωσε το αφτί του Βαν Γκογκ. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν δύο πανεπιστημιακοί, μετά από έρευνα που διήρκεσε δέκα χρόνια.
Η είδηση αυτή -πέρα από τη λογική της λάθρας θέας στην ιδιωτική ζωή δύο καλλιτεχνών- ρίχνει φως στις ιδιαίτερες συνθήκες και στις ιδιοσυγκρασίες των Βαν Γκογκ και Γκογκέν, που μας ενδιαφέρουν με την έννοια ότι φωτίζουν την τέχνη τους.Η συγκλονιστική αλήθεια της προσωπικής ζωής ταράζει και τον αναγνώστη της «θεματικής αυτοβιογραφίας» της Σιμόν ντε Μποβουάρ «Ενας πολύ γλυκός θάνατος», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
Εκεί η ιερή γραφίδα της γυναικείας φύσης μεταμορφώνεται σε κόρη και γράφει για τη μητέρα της και κυρίως για το θάνατό της. Η απογύμνωση είναι απόλυτη και αποστομωτική.«Η σιωπή μεταξύ μας ήταν αδιαπέραστη. Μέχρι που εκδόθηκε η "Προσκεκλημένη", αγνοούσε σχεδόν τα πάντα για τη ζωή μου. Προσπαθούσε να πείσει τον εαυτό της ότι, τουλάχιστον στον τομέα της ηθικής, ήμουν "σοβαρή". Οι φήμες έκαναν τις αυταπάτες της να καταρρεύσουν, αλλά εκείνη την περίοδο η σχέση μας είχε ήδη αλλάξει.»
Η αιώνια πάλη της μάνας με την κόρη -καμία δεν αισθάνεται αρκετά καλή για τη άλλη, το μαστίγιο της απογοήτευσης δίνει επαναληπτικά χτυπήματα- παρουσιάζεται μοναδικά και γίνεται προσωπική προβολή για τον αναγνώστη. Αν από εκεί ο δρόμος οδηγήσει και στην ανάγνωση των επιστολών που έστελνε ο Ανδρέας Εμπειρίκος στον πατέρα, τη μητέρα και τον αδελφό του, τότε η εικόνα του εσωτερικού καθρεφτίσματος επάνω στα πρόσωπα των στενών συγγενών μεγεθύνεται.
Και θυμίζει το Μαγιακόφσκι, που έλεγε «η τέχνη δεν αντανακλά σαν καθρέφτης, μα μεγεθύνει σαν φακός».
"Ναυτεμπορική"
No comments:
Post a Comment