Thursday, October 15, 2009

Διορθώνοντας μια... παλαβομάρα!

Χωμένος στα περιοδικά και τις εφημερίδες από πολύ-πολύ μικρός -σαν αναγνώστης, όπως εσείς- «εφηύρα» γρήγορα ένα κριτήριο... σοβαρότητας για κάθε χώρα του πλανήτη: την ύπαρξη ή μη ενός ή περισσότερων εβδομαδιαίων περιοδικών επικαιρότητας. Αμέσως... ξεκαθάρισα Βρετανία, Γερμανία, Αυστρία, Γαλλία και Ιταλία ήταν... σοβαρά κράτη - παραδόξως, την εποχή εκείνη στο «κλαμπ» αυτό ανήκε και η Ελλάδα, με τα εξαιρετικά Επίκαιρα. Τη δεκαετία του '80 τα Επίκαιρα έκλεισαν και η θεωρία μου επιβεβαιώθηκε...
Το περιοδικό U.S. News & World Report δεν είναι και τόσο γνωστό στην Ελλάδα - πρόκειται για το άμεσα ανταγωνιστικό (στις ΗΠΑ) έντυπο των παγκοσμίως διάσημων Time και Newsweek.

Στην Αμερική είναι φημισμένο ειδικά για τους καταλόγους του: «Τα πιο σπουδαία ακαδημαϊκά ιδρύματα των ΗΠΑ», «Τα καλύτερα νοσοκομεία των ΗΠΑ» κ.ο.κ. Ήταν και αυτό εβδομαδιαίο. Ώσπου ήρθε η κρίση. Πέρσι, μετατράπηκε σε δεκαπενθήμερο. Φέτος, σε μηνιαίο! Αλλά με μια ενδιαφέρουσα καινοτομία: απέκτησε ένα «ψηφιακό αδελφάκι»! Πληρώνοντας μια ετήσια συνδρομή, σε ειδική προνομιακή τιμή γνωριμίας 19,95 δολάρια (από 24,95), ο χρήστης λαμβάνει κάθε Παρασκευή μεσημέρι στην ηλεκτρονική του θυρίδα μια ειδική έκδοση (U.S. News Weekly) σε PDF, με ειδήσεις, άρθρα και ειδικό τμήμα με γνώμες και σχόλια, επιμελημένο από τον αρχισυντάκτη του περιοδικού, Μορτ Ζάκερμαν.

Αντίθετα με το χάρτινο περιοδικό, το οποίο -μηνιαίο πλέον- αποκτά όλο και περισσότερα θέματα υγείας, εκπαίδευσης κλπ. ώστε να είναι πιο ελκυστικό στους διαφημιζόμενους(!), το ηλεκτρονικό παραμένει πιστό στην παράδοση του παλιού εντύπου, με θέματα πιο βαριά - πολιτική και οικονομία.

Σε λίγες μέρες το Newsweek αλλάζει κι αυτό και μάλιστα πολύ. Με λιγότερες σελίδες, βαρύτερο χαρτί, νέα σχεδίαση, περισσότερα «λευκά» και μεγαλύτερη σημασία στην αρθρογραφία (και πώς όχι, άλλωστε, με πένες σαν αυτή του εξαιρετικού Φαρίντ Ζακάρια), αλλά... καθόλου στην τρέχουσα ειδησεογραφία (ποιος νοιάζεται, άλλωστε, να τη διαβάσει αυτή -πέντε μέρες μετά- στο χαρτί, όταν την έχει στην οθόνη του πριν καλά-καλά συμβεί!), πιστεύοντας ότι έτσι θα ελκύσει όχι περισσότερους, αλλά «καλύτερους» (=πλουσιότερους) αναγνώστες και περισσότερους (αλλά και καλύτερους) διαφημιζόμενους.

Γιατί τα κάνει όλ' αυτά; Μα επειδή χάνει χρήματα. «Η μάζα (σ.σ.: το πολυπληθές αναγνωστικό κοινό των παραδοσιακών εβδομαδιαίων εντύπων) είναι μια μπίζνα που δε λειτουργεί πλέον για μας» λένε χαρακτηριστικά οι υπεύθυνοι του περιοδικού.Απέτυχαν, λοιπόν, τα εβδομαδιαία περιοδικά; Πάει το κριτήριό «μου»; Καθόλου! «Διόλου παρωχημένο δεν είναι το μοντέλο των έντυπων εβδομαδιαίων ειδησεογραφικών περιοδικών» λέει ο Μπράιαν Κέλι, του US News. «Η μέθοδος διανομής τους είναι που ξεπεράστηκε - ξέρετε τι είναι να ολοκληρώνεις μια εξαιρετική έρευνα την Τρίτη και οι αναγνώστες σου να περιμένουν την άλλη Δευτέρα για να τη διαβάσουν; Εγώ αυτό το λέω... παλαβομάρα!» Αμ εγώ;

-ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΤ. ΑΝΔΡΙΑΝΕΣΗΣ-

No comments: